سرگیجه قلعهنویی پیش از بازی با مصر؛ «اتوبوس پارک کنیم یا حمله؟»
به گزارش فوتبال 360، تیم ملی فوتبال ایران قرار است روز شنبه 6 تیر و از ساعت 06.30 صبح به مصاف مصر برود؛ این سومین بازی تیم ملی در مرحله گروهی این رقابتها است. ایران پیش از این، دو تساوی از دو جدال مقابل نیوزیلند و مصر دارد؛ اولی را 2-2 کرده و دومی را بدون گل پشت سر گذاشته است. با این وجود، رویکرد نسبت به این دو تساوی متفاوت است؛ بابت اولی انتقاد زیادی به امیر قلعهنویی شده ولی برای تساوی دوم از او و سیستم تدافعی تیم ملی تعریف و تمجید به عمل آمده است. مشکل اما اینجاست که شاید همین رویه باعث شود تا او پیش از بازی مقابل مصر، اسیر سردرگمی شود. در واقع شاید دغدغه این روزهای قلعهنویی این باشد که مقابل مصر به فکر ارائه یک بازی تدافعی باشد، یا اینکه شجاعت به خرج دهد و از همان ابتدا برای کسب سه امتیاز وارد میدان شود. بدیهی است هرکدام از این تفکر را انتخاب کند، معایت و مزایایی برایش خواهد داشت.
اتوبوس پارک کنیم
ایران در جدال مقابل بلژیک، روی کاغذ، از پیش بازنده بود. با این وجود، اتخاذ یک سیستم سراسر تدافعی باعث شد امیدهای تیم ملی برای رسیدن به مرحله حذفی حفظ شود. ایران به خوبی روزنههای نفوذ بازیکنان بلژیک را بست و به هدفش که کسب امتیاز بود، رسید. به این ترتیب، امتیاز دوم در مرحله گروهی را کسب کرد و حالا ابتکار عمل برای صعود را در دست خواهد داشت.
اتفاق خوبی که برای قلعهنویی و تیم ملی در این مسیر رخ داده اینکه تا زمان فرا رسیدن بازی با مصر، تکلیف بسیاری از تیمهای سوم گروههای مختلف مشخص شده و میتواند بر اساس آن، به فکر ارائه شیوه بازی باشد. با این حال، در حالت منطقی، شاید قلعهنویی به فکر پیاده کردن همان سبک بازی مقابل بلژیک در تقابل با مصر باشد. این یکی برایش اطمینان خاطر به همراه خواهد داشت؛ چراکه با توجه به صعود 8 تیم برترِ تیمهای سوم، قلعهنویی شانس زیادی دارد با کسب یک تساوی برابر مصر به مرحله بعدی برود. به این ترتیب، منطقی است اگر او نخواهد در این بازی دست به ریسک بزند. شاید قلعهنویی دوباره اتوبوس پارک کند و به فکر ضدحمله بیفتد؛ به ویژه آنکه در خط حمله بازیکن زهرداری مثل طارمی دارد که میتواند به تجربهاش دلخوش باشد. در این شرایط امیر در بدترین حالت ممکن میتواند یک امتیاز دیگر کسب کند. این بدان معنی است که تیمش بیش از 96 درصد شانس صعود به مرحله حذفی به عنوان یکی از تیمهای برتر سوم را خواهد داشت.
شجاع باشیم
روند امتیازگیری در گروه G جام جهانی به گونهای است که ایران همانقدر که شانس صدرنشینی دارد، ممکن است فرصت صعود به مرحله حذفی را هم از دست بدهد. واقعیت این است در این گروه، پیش از بازی تیم ملی با مصر، رقیب با 4 امتیاز صدرنشین است و ایران با 2 امتیاز در رده دوم ایستاده است. پس اگر تیم ملی بتواند از سد مصر در آخرین بازی مرحله گروهی عبور کند، هیچ بعید نیست صدرنشین این گروه شود. اینجا موضوع جذابتر میشود؛ چراکه اگر ایران به عنوان صدرنشین از این گروه بالا برود، آنوقت در اولین بازی مرحله حذفی باید با یکی از تیمهای برتر سوم سایر گروهها دیدار کند. این یکی باب میل قلعهنویی است؛ چراکه وعده دو مرحله صعودش در جام جهانی را محقق میکند و میتواند حضورش روی نیمکت تیم ملی را به راحتی تداوم ببخشد. البته که اگر قلعهنویی به عنوان تیم سوم بخواهد از این گروه صعود کند، آن وقت باید با یکی از تیمهای اول چند گروه بازی کند که فرانسه خطرناکترین آنها به شمار میرود.
اینجا دیگر واقعا تصمیمگیری برای قلعهنویی سخت ولی حیاتی میشود. او میتواند اتوبوس پارک کند و با طیب خاطر یک امتیاز مورد نیازش برای صعود به مرحله حذفی به عنوان تیم سوم را بگیرد؛ یا اینکه شجاعت به خرج دهد، رو به بازی هجومی بیاورد و بختش برای رتبه بهتر در گروه G را بیازماید.

