بازگشت به 58 سال قبل؛ انتخاب نماینده آسیا خارج از لیگ و جام حذفی
به گزارش فوتبال 360، با اعلام فدراسیون فوتبال، تکلیف نماینده ایران در سطح دوم لیگ نخبگان قهرمانان آسیا با برگزاری تورنمنت 3 جانبه بین گلگهر سیرجان، چادرملو اردکان و پرسپولیس مشخص خواهد شد. به طور معمول نمایندگان ایران در رقابتهای آسیایی از طریق برگزاری لیگ یا جام حذفی تعیین میشد ولی وقوع جنگ باعث نیمه کاره ماندن فصل فوتبالی شد تا نماینده ایران از طریق این تورنمنت 3 جانبه معرفی شود. انتخاب نماینده ایران در آسیا در طول تاریخ پیشتر یک بار اتفاق افتاده بود.
پرسپولیس اولین نماینده آسیایی
در طول تاریخ یک بار نماینده ایران در آسیا از طریق برگزاری تورنمنت مشخص شد. ایران برای نخستین بار در جام باشگاههای آسیا در سال 1969 شرکت کرد. در آن مقطع مسابقات سراسری چه لیگ چه جام حذفی برگزار نمیشد و فدراسیون فوتبال برای انتخاب نماینده ایران اقدام به برگزاری یک تورنمنت 5 جانبه بین تیمهای برتر تهران کرد. در این مسابقات پرسپولیس، تاج، پاس، عقاب و شهربانی به میدان رفتند و پرسپولیس که در آن سال با ستارگان شاهین به تازگی شکل گرفته بود با 3 پیروزی و یک تساوی قهرمان این مسابقات شد. در آخرین بازی این جام که شاید اولین داربی حساس تاریخ میتوان آن را نامید، پرسپولیس برای قهرمانی احتیاج به تساوی داشت که با یک مساوی بدون گل فاتح مسابقات شد.


